Alla inlägg den 6 oktober 2007

Av elaina - 6 oktober 2007 20:28

Kolla in Deal-or-no-Deal TV4!

Vi sitter till vänster om scenen,

under tavlan med beloppen,

tjejjerna på bänkraden längst fram t vänster...

=0D

PS: Sonen, jag å Kärbon på andra raden:

känns jättekonstigt att se oss, hihi!

Å Haha: vi vet hur det slutar!!!


Av elaina - 6 oktober 2007 17:45

 GYLLENE CIRKELN-och speciellt"Tingvallur" ska detta inlägg handla om.

(de övriga naturfenomen kommer allteftersom)


>>Klockan 9.00 är det avfärd från hotellet. Vi ska åka en av de klassiska rundturerna på Island, "Den Gyllene Cirkeln", som tar oss till Thingvellir, Gullfoss och Geysir. Först kör vi till nationalparken Thingvellir där Alltinget grundades år 930. Där samlades man varje sommar för att bestämma de lagar och ordningar som skulle gälla på Island. I Thingvellir besöker vi berömda platser som klippan Lögberg och vattenfallet Öxararfoss. Vi fortsätter till det berömda geotermiskt aktiva området runt Geysir, där Strokkur sprutar kaskader av kokande vatten högt mot himlen var tionde minut. Turens tredje höjdpunkt är Gullfoss, ett av Islands mäktigaste vattenfall. På återfärden besöker vi bland annat den vattenfyllda explosionskratern Kerid och växthusstaden Hveragerdi.<<


Så står det att läsa om sevärdheterna i Islandsresor beskrivning av "Gyllene Cirkeln" en turistrutt i sydvästra Island som många turistbussar kör.

Så här i efterhand är jag sååå glad att jag lyckades skrapa ihop pengar till både ridturen OCH denna rundtur för det va så mycket sevärt!


En bild säger mer än tusen ord heter det ju å här kommer många så ord kanske blir överflödiga? Börjar med ett gäng bilder från det 1a utflyktsmålet Tingvalla. För med muspekaren över bilden så kanske det dyker upp en bildtext med lite tur;


Vilken vy...


Våran allvetande guide Githa...


hela gänget lyssnar...


förkastningen mellan kontinenterna...


Här en gammal tavla avbildad som föreställer klippan på bilden här nedanför...


Här är så klippan i verkligheten: man kunde riktigt känna historiens vingslag...


Vi vandrade vägen fram ner mot bussen som skymtar långt bort i bild...


Detta motiv sku jag vilja måla...


Vilka färger-vilket landskap...


Snacka om att kepsen matchar naturen runt omkring...


Färgsprakande får en djupare innebörd när man ser denna ljung...


Allt det vackra tog nästan andan ur mig...


Ordet spegelblankt naturifierat, om det finns nåt sånt ord (annars uppfann jag det nu)


Högst upp ser ni en toppen-tjej...


Gissa vad jag önska mig när det blev min tur? Rikedom, ära? Nä, återkomst till ön...


Detta blev mer som ett bildreportage, men det funkar inte för mig att skriva mer i denna dags afton. Vi ska nämligen förbereda grönsaksdip å mumsa på framför "Deal-or-no-deal", för ikväll är vi med i händelsernas centrum s.a.s ...


Vi SYNS!

=0D

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards